Jak efektivně vyhřejete altán nebo pergolu v zimě

Dlouhé večery strávené na terase pod pergolou nebo v altánku nemusí být nutně záležitostí pouze letního období. Tuto pohodu si můžete dopřát i na jaře či na podzim, stačí jen zvolit úsporné a zároveň efektivní vytápění. Jakou variantu si vybrat, aby byl výsledek co nejlepší? A jaké výhody a nevýhody se s jednotlivými možnostmi vytápění pojí?

Deky už nestačí? Vsaďte na infrazářiče

V chladnějším počasí mohou první pomoc poskytnout teplé deky. Jakmile však rtuť teploměru klesne ještě o něco níž, pravděpodobně se začnete poohlížet po efektivnější variantě. Skvělou volbou jsou přitom takzvané infrazářiče . Můžete je pohodlně nainstalovat na balkon, terasu, nebo do vašeho altánku. 

Při svém provozu neohřívají vzduch, ale jen místo, na které jsou nasměrovány. Díky tomu nedochází k teplotním ztrátám a sedící osoby dokonale zahřejí. Jelikož pracují na principu sálavého tepla, mají velmi vysokou účinnost. 

Elektrické infrazářiče

Elektrické infrazářiče (infratopení) produkují teplo prostřednictvím infračerveného záření, které je pro tělesnou pokožku velmi přirozené a příjemné. 

Elektrický infrazářič

Elektrický infrazářič můžete pohodlně zavěsit. 

Kam je lze umístit?

Na trhu najdete elektrické infrazářiče v nejrůznějších podobách. Velmi často se jedná o panelové zářiče s podstavcem, které se jednoduše postaví na zem. Pro snadnější manipulaci mohou být vybaveny kolečky. Některé modely jsou opatřeny funkcí oscilace ze strany na stranu, díky čemuž lépe rozptylují teplo do prostoru. 

Další možností jsou nástěnné infrazářiče, které se obvykle instalují nad úroveň dveří a směřují dolů. 

A poslední variantou jsou závěsné zářiče. Jak již název napovídá, zavěšují se ze stropu (například ze stropu pergoly). Výhodné jsou zejména proto, že vyzařují teplo do většího prostoru.

Závěsné infrazářiče na terasu

Závěsné elektrické infrazářiče. Zdroj: sunsystem.cz

Jakého výkonu dosahují?

V závislosti na vybraném modelu se výkon elektrických infrazářičů pohybuje v rozmezí od 500 do 2 000 W, což vystačí na vytopení přibližně 15 m2. Jejich provoz je přitom velmi úsporný. Navíc je zapínáte jen tehdy, když opravdu potřebujete a nejsou tedy v provozu nepřetržitě. 

Pokud infrazářič instalujete do venkovního prostředí (například na terasu nebo do altánku), ověřte si, že je voděodolný

Mají nějaké nevýhody?

Při pořizování infrazářiče je důležité si promyslet, kde přesně bude umístěný, aby se v jeho blízkosti nacházela elektrická zásuvka. Zároveň musíte pamatovat na to, že tato zařízení nedisponují schopností akumulovat teplo. To znamená, že jakmile je vypnete, vyzařované teplo je okamžitě pryč. 

Karbonové infrazářiče

Karbonové infrazářiče jsou jednou z variant elektrických infrazářičů. Pyšní se přitom speciální trubicí s karbonovým vláknem, která je pokrytá niklem. Jejich životnost bývá vyšší než u běžných elektrických infrazářičů.

Plynové infrazářiče

Druhou variantou pro vyhřívání prostor jsou takzvané plynové infrazářiče. Ty mají obvykle podobu sloupu a zdrojem jejich energie bývá plynový hořák umístěný na vrchu zářiče pod stříškou. Stříšku lze obvykle různě naklánět, a tím jednoduše regulovat dosah tepelného záření. Výhodu plynových infrazářičů lze spatřit zejména ve skutečnosti, že dokáží vyhřát prostor v okolí až 9 metrů. 

Terasa s plynovým infrazářičem

Plynové ohřívače jsou zároveň i zajímavým designovým kouskem. 

Kam s nimi?

Jak již bylo řečeno, plynové infrazářiče mají nejčastěji podobu sloupu, který lze jednoduše postavit, kam zrovna potřebujete. Propan-butanová láhev bývá v tomto případě umístěna přímo v základně zařízení, kde navíc slouží jako závaží. 

Terasové ohřívače mohou mít také podobu plynových kamen, v jejichž přední části se nacházejí výhřevná tělesa vyzařující infračervené záření směrem dopředu.

Další možnou alternativou jsou sloupové plynové ohřívače ve tvaru pyramidy, které mají podlouhlý svislý hořák umístěný za ochrannou mřížkou.

Jakého výkonu dosahují?

Exteriérové plynové infrazářiče ke svému provozu potřebují propan-butan v tlakové láhvi, který je k dostání například na benzínových čerpacích stanicích. Jejich výkon se přitom pohybuje přibližně od 3 do 13 kW. 

Mají nějaké nevýhody?

V porovnání s elektrickými infrazářiči je potřeba počítat s o něco vyšší pořizovací cenou. Výkonnější modely dále dosahují vyšší spotřeby paliva, což se pochopitelně podepíše na pravidelných nákladech. A zapomenout nesmíme ani na skutečnost, že je lze z bezpečnostních důvodů provozovat pouze ve větraných prostorách

Ideální i do restaurací a veřejných míst

Vyhřívání venkovního posezení řeší také majitelé restaurací a kaváren, kteří chtějí svým hostům zpříjemnit chvíle strávené venku. Pokud je to i váš případ, nezapomeňte myslet na to, abyste ohřáli opravdu všechna zákoutí vaší zahrádky. S rostoucí rozlohou je potřeba sáhnout po větším množství infrazářičů (případně vybírat z těch, které mají nadstandardní výkon). 

Zároveň pamatujte na to, že výkonnější modely (nad cca 3 000 W) často vyžadují i zapojení do třífázové 400V zásuvky. Nebo se připojují na zvláštní okruh elektrické rozvodové sítě, který má silnější jistič. 

 

Přečtěte si také naše další zajímavé články:

ZJISTIT CENU

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Marketingové údaje

Marketingová data nám prozradí, na které reklamy jste klikli nebo jak jsou naše kampaně na sociálních sítích úspěšné.